Základní škola a mateřská škola Jesenný

ŠVP školní družiny

 

ŠVP školní družiny

Barevný svět

ŠD při ZŠ Jesenný

Ředitelka školy: Jana Kašparová
Vychovatelka: Markéta Ročárková

motto:
Cesta práce na sobě je často klubíčkem velmi zamotaným a my nevíme, zda jsme ho začali rozmotávat ze správného konce.
Pojďme to tedy zkusit obráceně.
Uchopme konec nitky a navlékejme na ni barevné vybroušené perličky nepřeberného množství nabízeného poznání, vědění, zkušeností, dovedností a umu světa a pomozme dětem vytvořit si, právě pro ně, tu jejich životní šňůrku, která je bude zdobit po celý život.

1. Charakteristika školní družiny a školního klubu

Školní družina a školní klub jsou nedílnou součástí školy a plní úkoly zájmového vzdělávání především v odpoledních hodinách. Respektují a rozvíjejí věkové a individuální zvláštnosti žáků, učí žáky vhodně využívat svůj volný čas k rozvoji zájmů, potřeb, nadání, zálib a rozvoji důležitých osobních a sociálních kompetencí. Mají důležitou roli v prevenci sociálně patologických jevů.

Školní družina a školní klub jsou místem jak pro zmíněné zájmové vzdělávání žáků, tak pro relaxaci sil žáků po školním vyučování, tvořivé rozvíjení a posilování sebevědomí, i pro vzájemnou komunikaci.

Pro ŠD jsou využity učebny v prvním poschodí. Školní družina ke své činnosti může využívat školní tělocvičnu nebo počítače ve třídách. Budova školy je veliká a hodně prostorná, proto se snažíme o estetický vzhled chodeb i používaných tříd vystavováním a instalací dětských prací.

2. Personální a ekonomické podmínky

Ve školní družině a školním klubu pracuje vychovatelka, která si doplňují vzdělání studiem odborné literatury a časopisů, sleduje nové trendy v problematice zájmového vzdělávání, aktivně se účastní akreditovaných kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech sportovních a tělovýchovných, výtvarných, rukodělných a ručních prací, práce s keramikou a nekonvenčními technikami. Vychovatelka vytváří příznivé sociální klima a svými organizačními schopnostmi a vybranými aktivitami u žáků vzbuzuje zájem o činnost, má právní vědomí a zná bezpečnostní předpisy pro práci s žáky.

Výše úplaty za zájmové vzdělávání se řídí Vnitřním řádem školní družiny. Provoz školní družiny a školního klubu je hrazen z prostředků zřizovatele a prostředky na platy jsou hrazeny ze ze strany zákonných zástupců.

3. Charakteristika žáků a podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Účastníky zájmového vzdělávání jsou děti a žáci, účastníky mohou být také pedagogičtí pracovníci, zákonní zástupci, popřípadě další fyzické osoby. Školní družinu navštěvují žáci 1. - 5. ročníku Základní školy v Jesenném.

Při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vychovatelka školní družiny a školního klubu spolupracuje se školním poradenským pracovištěm a společně stanovují vhodné formy integrace. Pro tyto žáky je možno zapůjčit didaktické a kompenzační pomůcky z inventáře školy.

U žáků se zdravotním znevýhodněním je při pohybových aktivitách brán ohled na jejich
zdravotní omezení.

Žákům mimořádně nadaným jsou k dispozici různé encyklopedie, ze školní knihovny lze zapůjčit odbornou literaturu.

4. Spolupráce s jinými subjekty

Spolupráce s jinými subjekty je nedílnou součástí činnosti školní družiny a školního klubu. Žáci se zapojují také do aktivit obce (veřejná vystoupení). a dalších mimoškolních aktivit školy. Ve spolupráci se základní školou pořádá školní družina akce pro žáky a jejich zákonné zástupce.

5. Podmínky pro činnost

Školní družina a školní klub mají k dispozici hernu, učebny, učebnu výtvarné výchovy a tělocvičnu. Prostory jsou vybaveny nábytkem, koberci, didaktickou technikou, stolními hrami, stavebnicemi, potřebami pro výtvarné a pracovní činnosti. Pro tělovýchovné a sportovní aktivity je k dispozici sportovní nářadí a náčiní, míče, švihadla, lana, lze využívat také pomůcky z tělovýchovného kabinetu školy. Pro rozvoj čtenářských dovedností a návyků má školní družina i školní klub k dispozici dětské časopisy (Sluníčko, Hravá školní družina aj.) a knihy. Činnost školní družiny probíhá v prostorách, které jsou určeny k odpočinkovým a zájmovým činnostem žáků. Žáci mají k dispozici také vybavenou školní kuchyňku.

Školní družina a školní klub využívají pro volnočasové aktivity také hřiště u budovy školy (míčové a pohybové hry), travnaté hřiště (atletické soutěže, kopaná, košíková, pohybové hry), průlezky a houpačky v zahradě areálu školy a tělocvičnu.

6. Cíle výchovně vzdělávací práce

Cílem výchovně vzdělávací práce je rozvoj osobnosti člověka tak, aby byl připraven na další osobní a občanský život, na výkon povolání nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života, pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, utváření vědomí národní a státní příslušnosti, k respektování jiné etnické, kulturní, náboženské, jazykové a národnostní skupiny, pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů, získávání a uplatňování znalostí o životním prostředí, jeho ochrany, ochrany a bezpečnosti zdraví, poznávání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, k pochopení zásad a pravidel pro soužití v národním a mezinárodním měřítku.

7. Klíčové kompetence

Ve školní družině a školním klubu podněcujeme žáky ke vzdělání na základě jejich zájmu. Zájmové vzdělávání je dlouhodobým procesem, souhrnem vědomostí, dovedností, schopností a postojů žáků, které získávají v průběhu docházky do školní družiny i školního klubu, které se budou prolínat všemi činnostmi zájmového vzdělávání.

a) Kompetence k učení:

  • žák se učí s chutí, započatou práci vždy dokončí;
  • získané dovednosti a vědomosti dává do souvislosti a uplatňuje je v praktických situacích a dalším učení;
  • získává vědomosti z různých pramenů a zdrojů.

b) Kompetence k řešení problémů:

  • všímá si dění a problémů kolem sebe, snaží se situaci či problém pochopit a nalézt různé způsoby řešení;
  • rozlišuje správná a chybná řešení a najde nová;
  • uvědomuje si zodpovědnost za své rozhodnutí;
  • chápe, že vyhýbání se řešení problémů nevede k cíli;
  • započatou činnost vždy dokončuje.

c) Komunikativní kompetence:

  • ovládá řeč, myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi a vyjadřuje je ve vhodně formulovaných větách;
  • vyjádří svůj názor, komunikuje bez ostychu se svými vrstevníky i dospělými;
  • správně se vyjádří (i písemně) a rozšiřuje si slovní zásobu;
  • naslouchá jiným;
  • komunikuje kultivovaně.

d) Sociální a interpersonální kompetence:

  • samostatně rozhoduje o svých činnostech, uvědomuje si, že za ně zodpovídá a nese
  • důsledky;
  • projevuje citlivost a ohleduplnost, rozpozná vhodné a nevhodné chování, nespravedlnost, agresivitu, šikanu;
  • spolupracuje ve skupině, dokáže se prosadit i podřídit, přijmout kompromis, respektovat dohodnutá pravidla, respektovat ostatní členy skupiny, tolerovat odlišnosti mezi lidmi;
  • naučit se plánovat, organizovat, řídit a hodnotit činnost, obhajuje rizika svých nápadů.

e) Kompetence občanská:

  • žák si uvědomuje svá práva, práva druhých, ale uvědomují si také své povinnosti;
  • vnímá nespravedlnost, agresivitu, šikanu a dovede se jim bránit;
  • dbá na zdraví své i druhých, chová se zodpovědně s ohledem na zdraví, bezpečné prostředí (přírodní a společenské);
  • váží si tradic a kulturního dědictví národa;
  • respektuje sociální a kulturní prostředí (národnostní, etnická, sociální).

f) Kompetence k trávení volného času:

  • orientuje se v možnostech smysluplného trávení volného času jak v organizovaných,
  • tak také v individuálních činnostech;
  • vybírá zájmové činnosti dle vlastních dispozic, rozvíjí své zájmy, záliby a potřeby;
  • odmítne nevhodné nabídky pro trávení volného času.

8. Obsah vzdělávacího programu

8.1 Místo, kde žijeme

Cíl: škola, město, stát, organizace života v rodině, škole, společnosti, obci.

Výchovně vzdělávací strategie: vycházky do okolí školy, poznávání různých zajímavých lokalit města, bezpečnost při cestě do školy, malování, vyprávění o svém bydlišti, zjišťování zajímavostí, dokumentů a fotografií.

Klíčové kompetence: a, b, c, e, f

8.2 Lidé kolem nás

Cíl: vztahy mezi žáky, pravidla slušného chování, hodnocení a sebehodnocení, příbuzenské vztahy v rodině, mediální výchova (rozhovory, vyprávění o tom, co se dozvěděli, slyšeli a četli v médiích), základní práva a povinnosti žáků.

Výchovně vzdělávací strategie: základní dovednosti společenského chování (pozdravit, poděkovat, slušně požádat), kultivovanost slovního i písemného projevu, umění naslouchat, kladný vztah ke spolužákům, radost ze spolupráce, hodnocení (radost ze spolupráce, pozitivní klima v oddělení, zdůrazňovat klady a úspěchy).

Klíčové kompetence: a, b, c, d, e

8.3 Lidé a čas

Cíl: pověsti a báje regionu, tradice, zvyky, různý způsob života, historie města a orientace v čase, správný režim dne.

Výchovně vzdělávací strategie: dodržování režimu školní družiny a klubu, jeho příprava a realizace, hry a soutěže, pravidelná příprava na vyučování, úcta k času druhých a vhodné využití svého času, hledání a zjišťování informací z historie svého bydliště.

Klíčové kompetence: a, b, d, e, f

8.4 Rozmanitost přírody

Cíl: seznámení se s proměnlivostí a rozmanitostí přírody.

Výchovně vzdělávací strategie: ochrana a pozorování přírody, vliv člověka na přírodu (likvidace a třídění odpadů, chování v přírodě), živá a neživá příroda, chráněná území v regionu a okolí školy, pokojové rostliny.

Klíčové kompetence: a, b, e

8.5 Člověk a jeho zdraví

Cíl: poznat sami sebe, odpovědnost za své zdraví.

Výchovně vzdělávací strategie: zdraví a nemoc, zdravotní prevence (otužování, správný režim dne, zdravá výživa), poučení o úrazech a jejich předcházení, ošetření drobných poranění, dodržování osobní hygieny a čistoty, jak vyhledat první pomoc, telefonní čísla tísňového volání.

Klíčové kompetence: a, b, c, d, e, f

8.6 Umění a kultura

Cíl: vytvářet a formovat u žáků estetické cítění, vztah k umění, seznamovat je s kulturou regionu a státu, s uměním hudebním, literárním, malířským, ilustračním, architektonickým a filmovým dědictvím našeho státu.

Výchovně vzdělávací strategie: kultura chování, komunikace, stolování, oblékání, cestování, osvojení estetiky - krásna, vnímání světa a okolí, vyjadřování neverbální - pomocí linie, tvaru, barvy, gesta, mimiky, použití nových výtvarných technik, dramatizace pohádek, dramatizace různých situací, účast na výstavách a kulturních akcích.

Kompetence: a, b, c, e, f

8.7 Informační a komunikační technologie

Cíl: základy práce s počítačem.

Výchovně vzdělávací strategie: využití základních funkcí počítače, dodržování základních pravidel bezpečné práce s hardwarem a softwarem, ochrana dat před poškozením, ztrátou, zneužitím, vyhledávání informací a komunikace (internet), zpracování a využití informací (práce s textem, obrázkem), prezentace, bezpečná práce s internetem (kyberšikana).

Klíčové kompetence: a, b, c, d, e, f

9. Formy činnosti školní družiny a školního klubu

Dobu, po kterou žáci pobývají ve školní družině a školním klubu, mohou využívat k rozvíjení svých zájmů a potřeb.

Zájmová činnost školní družiny je orientována na pohybové a tělovýchovné aktivity, výtvarné a rukodělné činnosti, hudebně pohybovou a dramatickou činnost. Zájmové vzdělávání žáků probíhá také v dalších činnostech a aktivitách, které jsou rozpracovány v týdenních plánech vychovatelky a obsahují tyto činnosti:

  • pravidelná činnost - je dána týdenní skladbou zaměstnání, kterou si vychovatelka vytvoří dle věkového složení a rozvrhu dětí;
  • spontánní činnosti - četba, poslechové činnosti, klidové zájmové činnosti, samostatná četba knih a časopisů, relaxace na koberci, rozhovory s žáky (kompetence: a, b, c, d, e, f);
  • odpočinkové činnosti - aktivní odpočinek, tělovýchovné a pohybové aktivity, výtvarné a rukodělné činnosti, hudba, zpěv, tanec, dramatická, přírodovědná a vlastivědná činnost (kompetence: a, b, c, d, e, f);
  • příprava na vyučování - samostatná příprava na vyučování dle potřeb žáků, didaktické
  • hry (kompetence: a);
  • příležitostné akce - akce nad rámec týdenní skladby - výlety, akademie, velikonoční a vánoční dílny, soutěže okrskového a okresního rázu, prázdninové tábory, tematická soutěžní odpoledne (kompetence: a, c, d, e, f).

10. Časový plán a provoz, podmínky přijímání uchazečů, průběh a ukončování vzdělávání

Školní družina a školní klub jsou v provozu denně od pondělí do pátku v odpoledních hodinách. Oddělení školní družiny je naplňováno do počtu 10 žáků. Časový harmonogram pro daný školní rok je podrobně rozpracován v Organizaci školní družiny. Časové rozvržení a uspořádání se řídí požadavky psychohygieny.

Vychovatelka si vytvoří týdenní skladbu činnosti, která odpovídá hygienickým a pedagogickým požadavkům a vychází z požadavků školního vzdělávacího programu pro
zájmové vzdělávání. Docházka žáků školního klubu je denně evidována v docházkové knize. Vychovatelka žáků školní družiny využívají pro komunikaci se zákonnými zástupci mimo jiné školní zápisník.

Zákonní zástupci žáků přihlásí žáka do školní družiny a školního klubu na základě řádně vyplněné přihlášky, ve které je přesně stanoven způsob a doba odchodu ze školní družiny nebo školního klubu. Odhlašování se provádí písemnou formou zákonným zástupcem žáka.

Doklady o ukončení zájmového vzdělávání nejsou vydány.

Účastníci budou přijati do školní družiny do výše kapacity.

Žák může být ze školní družiny nebo klubu vyloučen, pokud soustavně nebo významně porušuje kázeň a pořádek, ohrožuje zdraví a bezpečnost ostatních.

11. Bezpečnost a ochrana zdraví

Pro činnost školní družiny a školního klubu byl vydán „Vnitřní řád školní družiny“. Žáci přihlášení do školní družiny a školního klubu jsou poučeni o BOZP a záznam je uveden v přehledech výchovně vzdělávací práce školní družiny.

Vychovatelka dbá na dodržování bezpečnosti při všech činnostech, při hrách v hernách, při práci s ostrými nástroji a při chůzi po chodbách, při převodu do jednotlivých oddělení. Při činnostech na hřišti dbá na bezpečnost při pohybových aktivitách, míčových hrách, při pobytu na průlezkách. Dbá na dodržování BOZP při pobytových a zotavovacích akcích, na výletech i výjezdech mimo školu.

Vychovatelka dbá na dodržování pitného režimu žáků.

12. Využití školního vzdělávacího programu v celoroční hře ,,Okno do světa pohádek aneb Kouzelný svět fantazie"

Motivace hry: „Co nevím a neznám, to objevím.“

Organizace: Celoroční plán hry je rozvržen do desíti oblastí činností. Je realizován jako celoroční hra pro žáky. Vychovatelka rozpracuje jednotlivé okruhy činností dle věku a schopností žáků.

Pravidla a hodnocení hry: Při stanovení kritérií hry není podmínkou v jednotlivých úkolech vyhrát, ale zúčastnit se. I to lze považovat za splnění úkolu. Cílem je vhodnou motivací s přesně stanovenými podmínkami hry, hodnocením a bodováním zapojit co nejvíce žáků. Ve hře hodnotíme také plnění úkolů, povinností určených ve školní družině a kamarádské a slušné chování, zacházení s vybavením. Zapojit do hry co nejvíce žáků tím, že se budou spolupodílet na námětech, nápadech a obsahu úkolů a činnosti ve hře.

Témata jsou rozpracována v „ročním projektovém plánu ŠD“

13. Aktivity v rámci projektů

Aktivity realizované v rámci projektů jsou nově zřízenými aktivitami a jsou žákům školní družiny poskytovány zdarma.


 

Projednáno na pedagogické radě:

V Jesenném 29. 8. 2021

Aktualizováno 31. 8. 2022

Jana Kašparová - ředitelka školy

 

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode